Hotele w Europie, listopad 2019 - Raport MKG

29.01.2020
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

W większości krajów Europy odnotowano stabilną sytuację na rynku hotelarskim. Średnie ceny noclegów nadal wzrastały szybciej niż frekwencja. Wyniki hoteli w Europie w listopadzie były raczej mierne. W obiektach wszystkich kategorii frekwencja była stabilna, osiągając wzrost o średnio 0,7 punktu procentowego. Średnie ceny noclegów wzrosły o 3%, co umożliwiło wzrost wartości RevPAR o 3,9%.

Zmiany frekwencji w hotelach 2*, 3* i 5* były niewielkie, wynosząc odpowiednio +0,5 punktu (72,3%), 0,5 punktu (71,9%) i 0,1 punktu (69,9%). Lepiej wyglądała sytuacja w hotelach 4*, gdzie wzrost frekwencji wyniósł ponad 1,1 punktu osiągając wynik 73,7%.

Najwyższy wzrost cen nastąpił w hotelach 4* i 5* wynosząc odpowiednio 3,5% i 3,3%. Średnie ceny noclegów w obiektach 2* i 3* wzrosły o 2%.

Wartość RevPAR wzrosła najbardziej w hotelach 4* (+5%). Najsłabiej wypadły hotele 2*, które uzyskały jednak pozytywny wynik +2,7%. Hotele 3* odnotowały wzrost wartości RevPAR o 2,8%, a hotele 5* o 3,4%.

Większość krajów osiągnęła wyniki pozytywne. Wśród wyjątków należy wymienić Zjednoczone Królestwo (-0,2 punktu), Belgię (-0,6 punktu), Austrię (-2 punktu) oraz Łotwę (-4,2 punktu). Trzy z tych krajów skutecznie podniosły średnie ceny noclegów: Belgia o 1,1%, Austria o 2% i Zjednoczone Królestwo o 0,9%. Jednak tylko dwa z nich uzyskały wzrost wartości RevPAR, Belgia o 0,3% i Zjednoczone Królestwo o 0,6%.

Łotwa odnotowała spadek cen noclegów o 6,8%, co spowodowało największy spadek wartości RevPAR wśród wszystkich badanych krajów, który wyniósł 12.8% (34,40 euro bez podatku). W Austrii wartość RevPAR obniżyła się o 0,5% do 76,50 euro bez podatku.

Wszystkie rekordy w tym miesiącu pobiły Węgry. Frekwencja wzrosła tam o 4,5 punktu, a średnie ceny noclegów o 10,1%, co umożliwiło wzrost RevPAR o 16,7%. Przyczyną tego sukcesu były ważne wydarzenia mające miejsce w listopadzie, takie jak coroczny festiwal wina ku czci patrona Węgier świętego Marcina.

Sukces odniosły także inne kraje. Włochy uzyskały wzrost frekwencji o 2,1 punktu procentowego (74,4%), co umożliwiło wzrost średniej ceny noclegu o 6,4% (107 euro bez podatku) i niemal dwucyfrowy wzrost wartości RevPAR wynoszący 9,6% (79,60 euro bez podatku). Pomimo Biennale trwającego od maja do listopada frekwencja w hotelach Wenecji obniżyła się o 2,8 punktu. Podobnie było w Rzymie (-0,3 punktu) oraz w Bolonii (-3,9 punktu). Duży sukces odniosła Florencja, gdzie frekwencja wzrosła o 6,7 punktu procentowego.

Wzrost frekwencji w stosunku do listopada 2018 roku odnotowały Holandia (+2,1 punktu), Republika Czeska (+2,5 punktu) i Grecja (+2,6 punktu). W połączeniu ze wzrostem średnich cen noclegów umożliwiło to wzrost RevPAR w tych krajach odpowiednio o 4,9%, 9,6% i 6,2%.

Kilka krajów uzyskało niewielki wzrost frekwencji. Są to Niemcy (+1,7 punktu), Hiszpania (+0,5 punktu), Portugalia (+0,4 punktu), Francja (+0,1 punktu), Polska (+0,3 punktu) i Luksemburg (+1,5 punktu). Jednak tylko trzem z nich udało się uzyskać wzrost wartości RevPAR. Są to Niemcy (+8%), Portugalia (+6,6%) i Luksemburg (+4,4%).

Raport MKG za listopad 2019

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij