Zdaniem ankietowanych przez IGHP hotelarzy, okres wakacyjny na jego półmetku wypadł pozytywnie. Wśród wszystkich hoteli biorących udział w ankiecie ponad 2/3 (68 proc.) hoteli ocenia go dobrze, choć w tym 43 proc. poniżej oczekiwań. 23 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 9 proc. nie ma on istotnego znaczenia.
Spośród hoteli biorących udział w badaniu IGHP 8 proc. obiektów odnotowało w lipcu frekwencję poniżej 30 proc., obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 72 proc., w tym 46 proc. obiektów powyżej 70 proc.
W grupie hoteli biznesowych 60 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 29 proc. powyżej 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 14 proc. Wśród obiektów wypoczynkowych 87 proc. zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 57 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Nie było obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 40 proc.
Frekwencja w lipcu gorsza niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na niższym poziomie do uzyskanych rok temu, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla 46 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. Tylko 37 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 27 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 16 proc. hoteli osiągnęło wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku.
Dla 37 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 27 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. Blisko połowa hoteli (48 proc.) zanotowała obniżenie obłożenia, w tym dwie równoliczne grupy po 19 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 39 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 26 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. Ponad połowa obiektów (52 proc.) pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 35 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
Zmalało tempo wzrostu cen w hotelach
W lipcu średnie ceny nadal rosły rok do roku, ale w niższym tempie niż w czerwcu. Ankietowane hotele wskazują, że 61 proc. z nich podniosło ceny w stosunku do lipca 2024 r., w tym blisko połowa (48 proc.) odnotowała wzrost do 10 pp. 39 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 15 proc. utrzymało te same ceny, a 19 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na sierpień wskazują na wyraźnie lepsze prognozy w hotelach wypoczynkowych (po umiarkowanym lipcu). Dla całej grupy ankietowanych 17 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 57 proc. Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 26 proc.
W hotelach biznesowych 29 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 37 proc. Wskaźniki aktualnego (na dzień wypełnienia ankiety) obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 91 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym blisko połowa (48 proc.) jest zapełniona w więcej niż 70 proc. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 40 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 7-14 sierpnia 2025 roku wzięło udział 127 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 42 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 103 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 41 proc., 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 41 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (81 proc.).