Hotele europejskie dzięki wyraźnej dynamice rozwoju kilku rynków krajowych odnotowały w kwietniu wzrost wskaźnika RevPAR o 4,8% w porównaniu do ubiegłego roku.
Przyjazdy turystów do Europy wzrosły w tym miesiącu powodując wzrost frekwencji w hotelach o 0,9%. Większe jednak znaczenie dla osiągnięcia wysokiego RevPAR miały średnie ceny noclegów, które były o 3,4% wyższe niż w kwietniu 2015 roku. Najbardziej skorzystały na tym hotele kategorii 2*, gdzie ceny wzrosły o 5,1% umożliwiając przedsiębiorstwom tej kategorii wzrost wskaźnika RevPAR w kwietniu o 8%.
Kwiecień charakteryzuje się dużymi kontrastami między różnymi rynkami kontynentu. Liderami okazały się kraje Europy Środkowej. Są to, przede wszystkim, Niemcy z wzrostem RevPAR o 27,5 spowodowanym zarówno przez podniesienie średniej ceny noclegu jak i znacznie wyższą niż w ubiegłym roku frekwencję. Podobnie wysoki poziom wyników odnotowała sąsiednia Polska osiągając wzrost RevPAR o 23,2% kontynuując w ten sposób pozytywny trend trwający od początku roku. Dobre wyniki w kwietniu uzyskały także Hiszpania (+11,7% RevPAR), Węgry (+11,9%RevPAR), oraz Luxemburg (+13,4%RevPAR).
Zgodnie z oczekiwaniami Francja i Belgia nie poprawiły sytuacji swych hoteli. Przyczyną było nadal poczucie braku bezpieczeństwa turystów z powodu niedawnych zamachów terrorystycznych.
Hotele francuskie odnotowały spadek RevPAR o 9,4% w stosunku do kwietnia 2015 r. Był to najgorszy wynik od tragicznych wydarzeń w listopadzie ubiegłego roku. Belgijskie hotele odczuły także szok spowodowany wydarzeniami w Holandii. Wskaźnik RevPAR hoteli w tym kraju obniżył się o 16% w porównaniu do kwietnia 2015 r. Niewielki wzrost średniej ceny nie mógł zapobiec temu zjawisku wobec niższej o 14,6% frekwencji w hotelach.
Nie było zaskoczeniem, że francuskie i belgijskie hotele są jedynymi, które od początku roku w sposób ciągły wykazują negatywne wyniki. W Belgii wskaźnik RevPAR w okresie od stycznia do kwietnia obniżył się o 7,5%, we Francji zaś o 4%.
Wyniki te znacznie różnią się od osiąganych przez hotelarzy innych części kontynentu, zwłaszcza Europy Środkowej. Wskaźniki RevPAR krajów Grupy Wyszehradzkiej, takich jak Polska (+10,8% od początku roku), Republika Czeska (+12,5%) i Węgry (+10%) wskazują na kontynuację trendu rozwojowego rozpoczętego w roku 2015. Dobrze radzą sobie także hotele Hiszpanii i Holandii, gdzie w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku odnotowano wzrost RevPAR odpowiednio o 16% i 11,6%.