HOTELE W EUROPIE MAJ 2016, RAPORT MKG HOSPITALITY

01.07.2016
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Po znacznym wzroście frekwencji w kwietniu hotele europejskie nie powtórzyły tego sukcesu w maju. Pogłębiły się także różnice sytuacji na rynkach w poszczególnych krajach.

Średni wzrost wskaźnika RevPAR w stosunku do maja ubiegłego roku wyniósł zaledwie 0,7%. Frekwencja w zasadzie nie uległa większym wahaniom (-0,3%) obniżając się nieznacznie w niektórych kategoriach hoteli. Średnie ceny noclegów zmieniały się w umiarkowanym tempie osiągając wzrost o 1,1%. Po obiecujących wzrostach cen w kwietniu (+3,4%), hotele zwłaszcza 5*, odnotowały obniżoną frekwencję (-2,0%) i zahamowanie wzrostu cen noclegów (-0,1%). Wzrost wskaźnika RevPAR w stosunku do maja zeszłego roku o skromne 0,6% w hotelach 4* nie jest dobrym prognostykiem wobec zbliżającego się sezonu letniego.
 
Podkreślić trzeba duże różnice między rynkami poszczególnych krajów Europy. W maju najlepsze wyniki miały kraje Półwyspu Iberyjskiego, wyprzedzając przodujące w kwietniu kraje Europy Środkowej. Imponujący wynik wskaźnika RevPAR (+12,1%) osiągnęła Portugalia wraz z sąsiednią Hiszpanią, gdzie wzrost RevPAR wyniósł 11,5%. Oba kraje korzystają z efektów ożywienia swojej gospodarki, a także zwiększonego popytu na ich regiony turystyczne wobec niepewności i zagrożeń na południowych wybrzeżach Morza Śródziemnego. Pewien sukces odnotowały niektóre z pozostałych krajów Europy. Przykładem są Holandia i Austria, gdzie wskaźnik RevPAR wzrósł w stopniu znaczącym osiągając odpowiednio +9,6% i +7%.

Sytuacja nie uległa poprawie w Belgii. W wyniku ataków terrorystycznych w stolicy w marcu wskaźnik RevPAR w całym kraju obniżył się o 19,6% w stosunku do maja ubiegłego roku. Frekwencja obniżyła się o 15,3%, osiągając poziom 64,9%.
 
Hotele francuskie wydają się zmierzać do pewnej stabilizacji wyników a wynikiem RevPAR -1.6% w porównaniu do -9,4% w kwietniu.
Hotele we Włoszech i Republice Czeskiej odczuły skutki mniejszej niż w ubiegłym roku ilości atrakcyjnych dla turystów wydarzeń w swoich krajach uzyskując słabsze niż w maju 2015 wyniki RevPAR odpowiednio o 3,5% oraz 9,3%. We Włoszech chodziło tu o Expo Milano trwające od 1 maja do końca października i weneckie Biennale sztuki trwające od 9 maja do 22 listopada 2015 r.

W Czechach - Praga i Ostrawa gościły Mistrzostwa Świata w Hokeju na Lodzie (1-17 maja 2015 r), co istotnie wpłynęło na frekwencję i ceny hoteli w tym okresie.

Od początku roku hotele Francji i Belgii odnotowały spadek wartości wskaźnika RevPAR, który w okresie pierwszych pięciu miesięcy roku obniżył się o 19,1% w Belgii i o 4,3% we Francji.
 
Wyraźny wzrost RevPAR w tym okresie odnotowały kraje Grupy Wyszehradzkiej takie jak Polska (+8,3%), Węgry (+8,5%) i Republika Czeska (+4,5%).
Największe wzrosty wyników od w tych miesiącach uzyskały hotele Hiszpanii (+15,1%), Holandii (+10,9%) i Portugalii (+8,2%). Niemcy także uzyskały wynik lepszy od większości dużych krajów Europy osiągając od stycznia wzrost RevPAR o 6,2%.
 
W skali całego kontynentu wzrost wskaźnika RevPAR w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku wyniósł 1,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2015. Ten pozytywny trend utrzymał się dzięki umiarkowanemu wzrostowi średnich cen noclegów (o 1,3%) oraz niewielkiemu zwiększeniu frekwencji (+0,3%).
 
Tak więc pomimo poważnych trudności kilku ważnych rynków krajowych ogólna ocena funkcjonowania rynku hotelowego Europy jest w zasadzie pozytywna.

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij