HOTELE W EUROPIE PAŹDZIERNIK 2016, RAPORT MKG HOSPITALITY

05.12.2016
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

W tym miesiącu hotele w Europie odnotowały niewielki spadek obrotów. W dalszym ciągu widać wyraźne różnice wyników w poszczególnych krajach. Istnieją także różnice w segmentacji rynków.

W październiku wartość wskaźnika RevPAR w skali kontynentu obniżyła się w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku o 1,9%. Spadek ten był wynikiem niższej o 0,2 punktu procentowego frekwencji oraz obniżenia średniej ceny noclegu o 1,7%. Najbardziej ucierpiały hotele 5* (RevPAR -6,3%) i 4* (RevPAR -2,2%). Sytuacja hoteli 3* ze wzrostem wartości RevPAR o 0,6% oraz hoteli 2* (RevPAR -0,5%) była stabilna.
 
W tym miesiącu najlepsze wyniki wyrażające się w dwucyfrowych wzrostach wartości RevPAR osiągnęły cztery kraje: Grecja (RevPAR +23,5% - dzięki podniesieniu średniejceny noclegu o 11.8%), Węgry (RevPAR +20,6% - dzięki frekwencji wyższej o 11,1 punktu procentowego), Portugalia (RevPAR +13,6%) i Austria (RevPAR +10,2%). Kilka innych krajów osiągnęło także istotny wzrost wartości wskaźnika RevPAR, w tym Republika Czeska i Holandia o 5% oraz Hiszpania z wynikiem +8,3%. Niemcy utrzymały stosunkowo stabilny trend z wynikiem RevPAR +1,2%.
 
Inne jednak kraje odnotowały wyraźne obniżenie wyników w stosunku do października 2015 roku. Dotyczy to szczególnie Luksemburga (RevPAR -3,2%). Sytuacja w Wielkiej Brytanii (RevPAR -3,2%) i we Włoszech (RevPAR -16,6%) wymaga szczególnej interpretacji. We Włoszech wyjątkowo bogaty kalendarz imprez w roku 2015 (Biennale w Wenecji i Expo w Mediolanie) wpływa na niekorzystne porównanie z obecnym sezonem. Wyniki hoteli włoskich z wyłączeniem Wenecji i Mediolanu wskazują na wzrost wartości RevPAR w październiku o 3,5%. Sytuacja w Zjednoczonym Królestwie podobna jest do francuskiej – wyniki hoteli w stolicach wyraźnie odbiegają od osiąganych w innych miejscowościach. Poza obszarem Wielkiego Londynu wartość RevPAR w Wielkiej Brytanii wzrosła o 3,6%.
 
Wyniki hoteli francuskich i belgijskich są nadal niskie. Obawy przed zagrożeniem terrorystycznym w dalszym ciągu wpływają na obniżenie popytu na usługi hotelarskie w tych krajach. Wartość RevPAR we Francji obniżyła się o 5,7% w stosunku do października 2015 roku w wyniku zmniejszenia się frekwencji o 0,7 punktu procentowego i obniżenia średniej ceny noclegu o 4,8%. W Belgii wartość RevPAR obniżyła się o 16,6% przy spadku frekwencji o 9,8 punktów procentowych i obniżeniu średniej ceny noclegu o 5,4%.
 
W okresie pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku Francja i Belgia odnotowały spadki wartości RevPAR odpowiednio o 5,9% i 15,2%. Austria i Wielka Brytania wykazują stabilne rezultaty – wzrost tej wartości w Austrii wyniósł 0,9%, w Wielkiej Brytanii 0,6%. Włochy (z przyczyn wspomnianych powyżej) odnotowały od początku roku spadek wartości RevPAR o 6,1%. Hotelarze hiszpańscy uzyskali najlepsze wyniki w tym okresie roku (RevPAR +13%). Podobną dynamikę wykazały hotele Polski (+10,3%) oraz Portugalii (+9,2%). Hotele pozostałych krajów Europy odnotowały w tym miesiącu niewielkie wzrosty wartości wskaźnika RevPAR.

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij