Zakaz stosowania „klauzuli równości”, płatnych rankingów i ograniczeń w komunikacji internetowej w umowach OTA z hotelami.

11.12.2016
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Bruksela 7 grudnia 2016 r.
Zakaz stosowania „klauzul równości” (parity clauses) w kontraktach OTA z hotelami obowiązujący w Niemczech i Francji od 9 listopada obowiązuje teraz także w Austrii. Ponadto we Francji, do wprowadzonego w ubiegłym roku prawa zakazującego klauzul równości (Macron Law), dodano przepisy unieważniające niektóre elementy umów OTA z hotelami dotyczące prowadzonych przez OTA rankingów oraz ograniczeń bezpośredniej komunikacji hoteli z klientami.

Austriackie Zgromadzenie Narodowe uchwaliło 9 listopada poprawkę do ustawy o konkurencji zakazującą w kontraktach z hotelami stosowania klauzul najlepszej ceny i najlepszych warunków dla usług oferowanych za pośrednictwem OTA. W ten sposób hotelarze austriaccy podobnie jak ich koledzy w Niemczech i we Francji odzyskają możliwość oferowania swoich usług w ustalanych przez siebie cenach stosując dowolne kanały dystrybucji. Mają oni teraz ustawową ochronę przed wszelkimi praktykami ograniczającymi swobodę decydowania o cenach oferowanych usług.
 
We Francji, Paryski Sąd Handlowy potwierdził 29 listopada ustalenia przyjętej w ubiegłym roku ustawy zabraniającej stosowania klauzul równości (Macron Law). Ponadto Sąd unieważnił zapisy w umowach hoteli z booking.com dotyczące rankingów, które niejednokrotnie uzże rankingi zamiast oparcia o kryteria jakości usługi są praktycznie uzależnione od kryteriów finansowych (opłata za ranking), o czym nie informuje się klientów. Unieważniono także zapisy umów ograniczające bezpośrednie kontakty hoteli z klientami. ależnione są od wysokości i regularności wpłat prowizji przez usługodawców.
 
Wzięto pod uwagę fakt,że rankingi zamiast oparcia o kryteria jakości usługi są praktycznie uzależnione od kryteriów finansowych (opłata za ranking), o czym nie informuje się klientów. Unieważniono także zapisy umów ograniczające bezpośrednie kontakty hoteli z klientami. „Ostatnio podjęte działania przez organy ustawodawcze Francji i Austrii to ważne kroki na drodze tworzenia przejrzystych i prawidłowych zasad funkcjonowania internetowego rynku usług turystycznych. Nadal pozostaje jednak wiele do zrobienia w celu eliminacji niekorzystnych praktyk w relacji OTA z hotelami.” (Christian de Barrin, Dyrektor Wykonawczy HOTREC).

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij