Najlepsze jeszcze przed hotelarzami – relacja z Hotel Trends Poland & CEE

12.12.2016
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Branża hotelarska w Polsce jeszcze przed szczytem cyklu koniunkturalnego – powiedział Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP pierwszego dnia konferencji Hotel Trends Poland & CEE, która odbyła się w hotelu Sofitel Victoria w Warszawie w dniach 28 i 29 listopada. Partnerem wydarzenia była IGHP.

Podczas oficjalnego otwarcia konferencji Ireneusz Węgłowski zaprezentował sytuację rynku hotelowego w Polsce. Podkreślał wzrastające znaczenie turystyki, której udział w PKB wynosi między 5,5% a 6% i co ważne, nadal wzrasta. Zwrócił uwagę, że mocno rozwija się turystyka przyjazdowa, ale i Polacy są coraz bardziej skłonni do podróżowania po kraju. Rośnie też liczba hoteli.

- Mamy dobry czas dla branży, poprawiają się wskaźniki operacyjne, obserwujemy wzrost średniej ceny i to nas hotelarzy cieszy, ale koniunktura nie trwa wiecznie. Wyciągajmy wnioski i analizujmy zmiany zachodzące na rynku i w gospodarce – powiedział Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP.

Wśród czynników przyczyniających się do rozwoju branży prezes Węgłowski wymienił: wzrost PKB, rozwój infrastruktury podróżniczej, coraz lepsze oferty i promocja regionów i miast przez lokalne władze, pogodę czy bezpieczeństwo. Dodał też, że szansą dla branży są nowe technologie. Na liście zagrożeń znalazła się z kolei zmiana trendu gospodarczego, który jak wiadomo nie trwa wiecznie. Nagłe wypadki, które mogą odwrócić pozytywny trend, kłopoty z pozyskaniem kompetentnych pracowników, klauzule z umowach z OTAs, nadmierny wzrost podaży (zbyt wiele nowych hoteli bez odpowiedniej analizy rynku a także oferta sharing economy). Mówiąc o ekonomii współdzielenia, prezes Izby podkreślił, że hotelarze i IGHP dążą do wyrównania konkurencji czyli ustaleniai przestrzegania przez wszystkie podmioty świadczące usługi noclegowe na rynku takich samych warunków działania (np. podatkowych).
 
Podczas jednego z paneli uczestnicy zastanawiali się, w jakiej fazie cyklu koniunkturalnego znajduje się hotelarstwo i rynek polski, czy rok 2016 to szczyt i czy kolejne lata przyniosą spowolnienie. Ireneusz Węgłowski uważa, że jesteśmy przed szczytem - Z punktu widzenia zamówień na przyszły rok, jestem optymistą, ceny rosną. Patrząc na poszczególne regiony czy miasta, w kolejnych miesiącach nie powinniśmy się obawiać, o ile nie nastąpią nieoczekiwane zdarzenia, zmieniające sytuację na rynku - podkreślił.
 
Andrzej Wójcik, prezes zarządu Satoria Group dodał, że hotelarze doczekali się dobrych czasów. Prognozy zakładają, że z punktu widzenia makroekonomii przez kolejne 2 lata nie ma powodów do obaw. Popyt w Warszawie rośnie średnio 8% rocznie, także rynek będzie się rozwijał, a spadki cyklu koniunkturalnego są czymś naturalnym, są wpisane w hotelarstwo. Jego zdaniem gwarancją sukcesu w biznesie jest dobra lokalizacja i dobry produkt.

- To dziś, kiedy jest dobrze, musimy przygotować się na gorsze czasy. Naszą strategią jest podwyższenie średniej ceny za pokój – powiedział Gheorghe Cristescu, prezes Chopin Airport Development. Zauważył on, że dla hoteli większym wyzwaniem niż konkurencja, mogą być portale rezerwacyjne. - Hotele sieciowe walczą o swój rynek i OTA obniża ceny. Wątpię, aby hotele niesieciowe mogły tak walczyć o siebie – dodał. Prelegent podkreślał też, że ważni są ludzie, e-commerce i optymalizacja kosztów. Nie widzi natomiast zagrożenia w Airbnb. Uważa portal za ciekawą konkurencję dla hoteli, która pokazała, czego potrzebuje nowe pokolenie klientów.
 
Również Jan Wróblewski z Zdrojowa Invest& Hotels przewiduje, że 2017 będzie dobrym rokiem, ale nie można zapominać, że rośnie podaż, że mamy boom inwestycyjny. Podkreślał też, że to, co wskazuje na dobry sezon to wzrost cen. Nad morzem i w górach obłożenie w sezonie zawsze jest 100-procentowe.
 
Uczestnicy dyskutowali też o zagrożeniach. Ireneusz Węgłowski wśród czynników, które mogą spowolnić rozwój branży na pierwszym miejscu wymienił spadek tempa PKB, a następnie nadpodaż miejsc hotelowych na lokalnych rynkach, np. warszawskim (chyba, że inwestycje będą rozciągnięte w czasie i nie zbiegną się z dekoniunkturą), warunki geopolityczne, a także potencjalne, niekorzystne regulacje prawne czy tzw. sharing economy.
 
Uczestnicy debaty wskazywali na trwający na polskim rynku hotelowym boom inwestycyjny i planowaną dużą podaż nowych hoteli. W samej Warszawie w latach 2017-20 planowane jest otwarcie ok. 20 hoteli, oferujących ok. 3 tysiące pokoi. Teraz na warszawskim rynku jest ok. 12,5 tys. pokoi. W Gdańsku w latach 2016-19 powstać może ok. 15 hoteli z 1,5 tys. pokoi.

- Wątpię, by tak duży przyrost podaży mógł zostać szybko zrekompensowany popytem - skomentował prezes Węgłowski.
 
Paneliści wyrazili też nadzieję, że jeśli rozwój turystyczny jest w programie rządu, to groźba podniesienia VAT do 23% w ciągu najbliższych lat nie powinna być realna. Zgodnie stwierdzili, że powinno się wyjaśniać, że podniesienie podatków z 8% na 23% mogłoby przynieść więcej strat niż pożytku dla branży.
 
Kolejny moduł poświęcony był relacjom z OTA. Czy pośrednicy zdominowali sprzedaż hoteli, jak sprzedawać więcej przez własny serwis internetowy i nie tracić na współpracy z portalami. Czy hotele resortowe muszą korzystać z OTA, a hotele miejskie mogą zmniejszyć udział sprzedaży przez portale rezerwacyjne? Radosław Altheim z Q Hotels zauważył, że nierzadko problemem jest źle zarządzana strona internetowa. Wiele hoteli nie ma dobrych stron ani też klarownej oferty, co sprawia, że klient często musi dopytywać o szczegóły. OTA wygrywa tym, że często bardziej przejrzyście mówi o ofercie niż sam hotel.

Krzysztof Szadurski, wiceprezes IGHP stwierdził z kolei, że aby hotele mogły same sprzedawać więcej, należy przywrócić warunki uczciwej konkurencji. Portale rezerwacyjne są partnerami hoteli i ich dobry poziom technologiczny powinien tylko cieszyć. Przyznał, że OTA dużo inwestują w rozwój technologii, w badania, reklamy, na co hotele często nie mają czasu ani środków.

- Nie znaczy to jednak, że chcemy, aby to pośrednicy decydowali, kto i za jaką cenę będzie od nas kupował – podkreślił Szadurski.
 
Wiceprezes IGHP twierdzi, że pośrednicy nie powinni być traktowani jako konkurencja hoteli. Powinni współpracować, jednak aby do takiej dobrej współpracy mogło dojść, pewne kwestie powinny zostać uporządkowane. Wśród nich wymienił: parytety cenowe (wąskie klauzule – nieuczciwa konkurencja), fakt, że portale używają hotelowych marek do reklamowania swoich usług, ukryte opłaty za rankingi w sieci oraz blokowanie kontaktu z gościem.
 
Uczestniczący w dyskusji przedstawiciele OTAs Dorota Zacharska z Booking.com oraz Tomasz Nowiński z Travelist.pl zgodzili się z hotelarzami, że nie mają aspiracji, aby przejąć cały proces sprzedaży pokoi hotelowych, a chcą być jedynie jednym z kanałów sprzedaży oferty. Z kolei zapisane w umowach wąskie klauzule traktują jako zabezpieczenie swojej pracy, tak jak zainspirowanie klienta do podróży oraz sprzedaż oferty hotelu.
 
Uczestnicy konferencji wysłuchali również prezentacji Saraha Duignana z STR Global na temat wyników polskich hoteli na tle Europy.
 
Tematyka paneli i sesji poruszała też takie tematy jak: sytuacja rynkowa, scenariusze na przyszłość i kluczowe kierunki zmian, najnowsze trendy wkraczające na polski i światowy rynek, najważniejsze planowane inwestycje hotelowe, maksymalizacja przychodów i zysku, pokolenie Y na rynku pracy, architektura i design, cyberbezpieczeństwo w hotelu, Health&Wellness jako element współczesnego hotelu, nie tylko SPA.
 
Podczas dwóch dniw dyskusjach panelowych, debatach i warsztatach wzięli udział eksperci hotelowi z kraju i zagranicy, właściciele, członkowie zarządów, kadra zarządzająca największych hoteli, przedstawiciele deweloperów i inwestorów, a także dostawcy produktów i usług dla branży hotelarskiej, właściciele, zarządy spółek operatorskich, kadra zarządzająca hotelami, przedstawiciele firm deweloperskich i funduszy inwestycyjnych oraz czołowi dostawcy produktów i usług dla hotelarstwa i turystyki.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.

 
Zaproszamy do zapoznania się z galerią zdjęć z 1. i 2. dnia największej hotelarskiej konferencji w Europie Środkowo – Wschodniej, Hotel Trends Poland&CEE, która odbyła się w dniach 28 i 29 listopada w hotelu Sofitel Warszawa Victoria.
 
http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=40841 
 
http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=40848 
 
http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=40960 

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij