W listopadzie w całej grupie ankietowanych obiektów 69 proc. hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., z czego 36 proc. przekroczyło 70 proc. Tylko 8 proc. obiektów odnotowało frekwencję poniżej 30 proc. Wśród hoteli biznesowych 73 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 7 proc. Wśród obiektów wypoczynkowych 44 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Obiektów w tym segmencie z frekwencją poniżej 30 proc. było 22 proc.
Lepiej niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na wyższym poziomie od uzyskanych rok temu, zarówno w obiektach biznesowych jak i wypoczynkowych. Dla 33 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w listopadzie ubiegłego roku. Ponad połowa (51 proc.) hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 25 proc. uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 16 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach jak w zeszłym roku.
Dla 54 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku. 27 proc. zanotowało obniżenie obłożenia. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 48 proc. wskaźnik obłożenia się poprawił, w tym najliczniejszą grupę stanowiła z wzrostem frekwencji do 5 pp. (26 proc.). 35 proc. pogorszyło obłożenie, z dominującą grupą 30 proc. obiektów ze spadkiem frekwencji do 5 pp.
Umiarkowane prognozy na grudzień
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień wskazują na umiarkowane prognozy. Lepsze perspektywy mają hotele wypoczynkowe, z uwagi na zbliżający się okres świąteczny i wydłużony noworoczny. Wśród całej grupy ankietowanych 28 proc. wykazuje aktualną frekwencję (na dzień wypełnienia ankiety) poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada dokładnie 1/3 obiektów. Najliczniejszą grupę (39 proc.) stanowią hotele „środka” z frekwencją w przedziale 30-50 proc. W hotelach biznesowych 34 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a wypełnionych w połowie jest 24 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 26 proc. z frekwencją powyżej 50 proc. oraz 48 proc. w zakresie 30-50 proc.
Świąteczne i noworoczne rezerwacje
Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie blisko połowa (49 proc.) posiada aktualnie obłożenie w okresie Świąt Bożego Narodzenia (24-28 grudnia) poniżej 30 proc. W tym spora grupa, bo 29 proc. obiektów, nie przekracza frekwencji 10 proc., co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. 41 proc. hoteli wypełnione jest więcej niż w połowie. Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 proc. notuje 76 proc. obiektów, w tym 42 proc. ma frekwencję na ten moment nie większą niż 10 proc. W hotelach wypoczynkowych 9 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc., a już 83 proc. obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 48 proc. ma frekwencję powyżej 70 proc.
Z kolei w przedłużonym okresie noworocznym (31 grudnia – 6 stycznia), dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 41 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 39 proc. Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30 proc. posiada 61 proc. obiektów, w tym 1/3 nie przekracza 10 proc. frekwencji. Hotele wypoczynkowe prezentują na ten moment wskaźniki niższe od świątecznych. 13 proc. ma obłożenie poniżej 30 proc., 61 proc. obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 30 proc. ma frekwencję powyżej 70 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 4-9 grudnia 2025 roku wzięło udział 129 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 79 proc. położone jest w miastach. 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (76 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 113 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 46 proc., 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 36 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.).