Zdecydowana większość ankietowanych hoteli uzyskała w październiku 2025 roku satysfakcjonujące poziomy frekwencji. Wśród wszystkich hoteli biorących udział w ankiecie obłożenie powyżej połowy dostępnych pokoi zanotowało blisko trzy czwarte hoteli, w tym 38 proc. obiektów powyżej 70 proc. 7 proc. obiektów odnotowało frekwencję poniżej 30 proc.
W grupie hoteli biznesowych ponad 80 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. powyżej 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 2 proc. Wśród hoteli wypoczynkowych 59 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 26 proc. ponad 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 11 proc.
– W październiku hotele biznesowe, które korzystają z wysokiego popytu związanego z jesiennym sezonem konferencji i wydarzeń firmowych, osiągnęły lepsze rezultaty od wypoczynkowych. Jest to również naturalną konsekwencją zakończenia sezonu wakacyjnego – powiedział Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP.
Wyższe wskaźniki niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na wyższym poziomie od uzyskanych rok temu, zarówno w obiektach biznesowych, jak i wypoczynkowych. Dla 33 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w październiku ubiegłego roku. Blisko połowa hoteli poprawiła w tym roku obłożenie, a 18 proc. hoteli miało wyniki takie same jak 12 miesięcy temu.
Dla 47 proc. hoteli biznesowych wskaźnik frekwencji poprawił się w stosunku do października ubiegłego roku, 37 proc. zanotowało obniżenie obłożenia. Wśród obiektów wypoczynkowych - 48 proc. odnotowało poprawę wskaźnika obłożenia w stosunku do października ubiegłego roku, w tym najliczniejsze grupy stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. (19 proc.) oraz powyżej 10 pp. (również 19 proc.). U 37 proc. ankietowanych obiektów obłożenie pogorszyło się.
Ceny w trendzie wzrostowym
W październiku kontynuowany był również trend wzrostu cen usług noclegowych: ponad 60% hoteli podniosło stawki względem ubiegłego roku.
Słabsze prognozy na listopad
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na listopad wskazują na słabsze prognozy niż to miało miejsce miesiąc temu dla października. Dla całej grupy ankietowanych, 29 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada dokładnie 1/3 obiektów, w tym najliczniejsza grupa z frekwencją w zakresie 51-60 proc. stanowiąca 18 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 7-14 listopada 2025 roku wzięło udział 130 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 78 proc. położone jest w miastach. 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (79 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 55 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 106 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 44 proc., 21 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 35 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (82 proc.).