IGHP: poprawa wyników hoteli w maju – okres biznesowy sprzyja obiektom obsługującym gości firmowych

18.06.2025
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Wyniki osiągnięte przez hotele w maju były zdecydowanie lepsze niż w kwietniu i przewyższyły te z maja ubiegłego roku – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Utrzymała się różnica pomiędzy hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi. Choć obiekty wypoczynkowe zanotowały poprawę, to długi weekend majowy nie wystarczył na „dogonienie” hoteli biznesowych.

Wśród ankietowanych hoteli, tych z frekwencją w maju poniżej 30 proc. było zaledwie 3 proc. (o 12 pp. mniej niż w kwietniu). Obłożenie powyżej połowy zanotowało 78 proc. obiektów (czyli o 31 pp. więcej niż w kwietniu), w tym 43 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych aż 81 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. Nie było obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały znacząco lepsze wskaźniki niż w kwietniu: 59 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (o 31 pp. więcej). Hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 6 proc. Grupa „środka” stanowiła 35 proc.

Lepiej niż rok temu

Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. Dla 28 proc. ankietowanych hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 12 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. 16 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Natoniast 57 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do maja ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 31 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Także w porównaniu do zeszłego roku, hotele biznesowe zanotowały większą poprawę niż wypoczynkowe. Dla 23 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 8 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp. i również 8 proc. powyżej 10 pp. 58 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 25 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. oraz 21 proc. z poprawą obłożenia o więcej niż 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 41 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy z udziałem 18 proc. każda zanotowały spadki do 5 pp. i do 10 pp. 47 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Nadal wyższe ceny

Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu zwiększyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 63 proc. hoteli (o 5 pp. więcej niż w kwietniu) podniosła ceny w stosunku do maja 2024 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 37 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17 proc. utrzymało te same ceny i również 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Zwiększony popyt na usługi hotelowe w czerwcu

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na czerwiec wskazują na dużą dynamikę rezerwacji i poprawę do poprzednich miesiący, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych, 11 proc. hoteli (o 9 pp. mniej niż w maju) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 65 proc. (o 21 pp. więcej niż w maju). W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 48 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi 31 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to aż 77 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 29 proc. już jest zapełniona powyżej 70 proc., przy braku hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., a więc zdecydowanie lepiej, niż miesiąc temu dla maja.

Hotele wypoczynkowe zacierają ręce na tzw. czerwcówkę

Wkrótce kolejny wydłużony weekend, związany ze świętem Bożego Ciała, którego termin wypada w dniach 19 - 22 czerwca. Zapowiada się on zdecydowanie lepiej od tegorocznej „majówki”, ale również w porównaniu do analogicznego okresu rok temu (w terminie 30 maja – 2 czerwca). Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, na moment jej wypełniania, blisko 11 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 25 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 58 proc. Hotele biznesowe wypadają słabiej niż wypoczynkowe. 46 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 13 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych wszystkie sprzedają oferty i nie ma żadnego obiektu z frekwencją poniżej 50 proc. 82 proc. jest już jest zapełniona w 70 proc.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 9-13 czerwca 2025 roku wzięło udział 113 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 80 proc. położonych jest w miastach. 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 50 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 107 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43 proc., 15 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (95 proc.).

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij