Hotele w Europie, sierpień 2019, Raport MKG

21.10.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Drugi miesiąc lata charakteryzuje się mniejszą dynamiką niż w ubiegłym roku. Pamiętać jednak należy, że lato 2018 roku było okresem znacznej poprawy wyników w stosunku do roku 2017. Tak więc pomimo niższej dynamiki wzrostu sierpień był miesiącem pozytywnych wyników dla 10 z 15 badanych krajów. Ogólnie wartość RevPAR wzrosła o 1,4%. Na wzrost ten wpłynęły głównie wyniki hoteli 5* (+3,3%). Wartość RevPAR w hotelach 3* wzrosła o 2%, dzięki podniesieniu cen o 1%. Frekwencja w hotelach 4* obniżyła się o 0,6 punktu procentowego przy ogólnej stagnacji (+0,1 punktu).

Ceny wykazały tendencję stałego niewielkiego wzrostu we wszystkich kategoriach hoteli europejskich: +1% dla hoteli 3*, +1,2 % dla 4* i +3% dla hoteli 5*. Liczony od początku roku wzrost  wartości RevPAR wyniósł 3,2%. Europejscy hotelarze podnieśli w tym okresie swoje ceny o 2,7%, podczas gdy frekwencja wzrosła o 0,4 punktu. Tylko dwie destynacje odnotowały dwucyfrowy wzrost  wartości RevPAR.

W Austrii  wartość RevPAR wzrosła o 14,9% (86,8 Euro bez podatku), dzięki wzrostowi frekwencji o 3,1 punktu procentowego w połączeniu z podniesieniem cen o 10,7%. W hotelach wyższych kategorii frekwencja wzrosła o 3 punkty procentowe. W okresie od listopada 2018 r., z wyjątkiem czerwca 2019 r., frekwencja w hotelach austriackich stale wzrastała. Sierpień był w Polsce okresem wysokiej frekwencji w hotelach wyższych kategorii w całym kraju. Przy wzroście frekwencji o 3,4 punktu i średnich cen noclegów o 5,8%, wartość RevPAR wzrosła o 10,5% (50,70 euro z podatkiem).

Hotelarzom węgierskim dopomógł festiwal muzyczny Sziget, który co roku, na początku sierpnia, gromadzi blisko 500 tysięcy gości w stolicy kraju. Wzrost cen wyniósł 14,2% (90 euro bez podatku). Frekwencja jednak obniżyła się średnio o 4,4 punktu (drugie od końca miejsce wśród badanych krajów). Sierpień zakończył się wzrostem RevPAR o 8,8%, w porównaniu do sierpnia ubiegłego roku (79.3 euro bez podatku). Za Austrią i Polską znalazła się Hiszpania (+2 punkty) a dalej Holandia i Grecja (+1,2 punktu). Były to najwyższe wzrosty frekwencji. W Hiszpanii wzrost nastąpił we wszystkich kategoriach hoteli, przy czym najlepiej spisały się hotele średniej klasy, wykazując wzrost o 2,8 punktu. Należy podkreślić, że do Malagi, destynacji nadmorskiej, w szczycie sezonu przyjechało nieco mniej turystów. Frekwencja obniżyła się także w Sewilli i Bilbao. Hotelarze Hiszpanii uzyskali niewielki wzrost cen (+0,5%) co umożliwiło uzyskanie 3% wzrostu wartości RevPAR (95,1 euro bez podatku).

Holenderscy hotelarze obniżyli w sierpniu swoje ceny o 0,5%, utrzymując wzrost frekwencji o 1,2 punktu. Frekwencja w kategoriach wyższych obniżyła się o 0,5 punktu. Najlepiej wypadły hotele średnich kategorii uzyskując wzrost frekwencji o 2,1 punktu. Grecy w pełni wykorzystali zalety sezonu letniego uzyskując wzrost frekwencji w Atenach o 5 punktów procentowych. Wartość RevPAR wzrosła  o 6,8% do 150,30 euro bez podatku. Dobrze wypadli hotelarze Belgii i Francji ze stabilną frekwencją +0,4 punktu w Belgii i brakiem zmian poziomu frekwencji we Francji.

W Belgii hotele niższych kategorii zapewniły utrzymanie pozytywnego trendu. Antwerpia i Gandawa zwiększyły frekwencję odpowiednio o 4,5 i 1,4 punktu procentowego, podczas gdy Bruksela (-1,1 punktu), a szczególnie Liege (-4,1 punktu) odnotowały spadek liczby turystów.

Portugalia, Republika Czeska, Zjednoczone Królestwo i Luksemburg utrzymały pozytywne wyniki RevPAR dzięki podniesieniu cen. Należy podkreślić, że liczba przyjazdów w całej Portugalii obniżyła się o 1,3 punktu procentowego.

Frekwencja obniżyła się także we Włoszech, na Łotwie i w Niemczech. Wszystkie kategorie hoteli w Niemczech odczuły skutki tego zjawiska wraz z obniżeniem średnich cen noclegów.  Wartość RevPAR w Niemczech obniżyła się o 6%. We Włoszech hotele niższych kategorii uzyskały wzrost frekwencji o 3,2 punktu. Hotele wysokich kategorii odnotowały spadek o 2,5 punktu. Ponowne przyjazdy turystów biznesowych związane z początkiem i końcem sezonu letniego pozwolą poprawić wyniki hotelarzy Europy we wrześniu.

Do pobrania: Raport MKG 08.2019

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij