Hotele w Europie, raport MKG za maj 2019

04.07.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Średni wzrost wartości RevPAR we wszystkich kategoriach hoteli wyniósł 4,7%. W pierwszym  miesiącu roku wzrosła ona o 4%. W hotelach 4* odnotowano najwyższy wzrost frekwencji (+1,6 punktu procentowego). Także w tej kategorii najbardziej wzrosła wartość RevPAR (+6,7%). W hotelach 2* frekwencja wzrosła o 0,6 punktu, a wartość RevPAR o 3,9%. W hotelach 3* przy wzroście frekwencji o 0,8 punktu procentowego RevPAR osiągnął wartość 61,6 euro (bez VAT), co oznacza wzrost o 3%.

Niewielki spadek frekwencji (0,4 punktu) odnotowały hotele 5*. W tej kategorii nastąpił  najwyższy wzrost średniej ceny noclegów, co pozwoliło uzyskać wzrost wartości RevPAR o 3,4%. Liczony od początku roku trend, jest nadal pozytywny ze wzrostem RevPAR o 2,9% i nieznacznym wzrostem frekwencji o 0,4 punktu (do 68,5%). 

Po słabszym kwietniu Belgia osiągnęła w maju najlepsze wyniki z wartością RevPAR wyższą o 17,8% (89,3 euro bez VAT) uzyskaną dzięki wzrostowi cen 15,5% (114,5 euro, bez VAT) i wyższej o 1,5 punktu procentowego frekwencji. Okres wyborów europejskich ściągnął do Brukseli wielu turystów biznesowych windując wartość RevPAR o 24,2%, przy wzroście cen o 20,6%. Nic więc dziwnego, że hotele wyższych kategorii w tym mieście uzyskały wzrost RevPAR o 21,7%.

Kolejnym krajem są Niemcy gdzie wzrost frekwencji wyniósł 6 punktów procentowych, co przy wzroście średnich cen noclegów o 5,9%, umożliwiło wzrost wartości RevPAR o 15%. Odbywające się co 2 lata targi Ligna w Hanowerze trwały  od 27 do 31 maja. Z tego powodu średnie ceny noclegów w tym mieście wzrosły o 35,7%, frekwencja o 11,6 punktu, a wartość RevPAR o 61,1%. Wiele imprez odbywało się w także w Stuttgarcie i Frankfurcie. Stuttgart uzyskał wzrost wartości RevPAR o 40,5% przy wzroście frekwencji o 11,7 punktu, podczas gdy we Frankfurcie wartość RevPAR wzrosła o 36%, w wyniku wzrostu cen o 24,5%. Hotele wszystkich kategorii poprawiły swoje wyniki w zakresie frekwencji i wzrostu cen. Dotychczasowy lider, Austria, zajął w tym miesiącu trzecią pozycję, ze wzrostem RevPAR o 14,7% uzyskanym dzięki wyższej o 4,6 punktu frekwencji oraz wzrostowi cen o 8,5%. Wartość RevPAR w hotelach węgierskich wzrosła o 12,4% dzięki znacznemu (+12,1%) wzrostowi cen przy stabilnym poziomie frekwencji (+0,2 punktu).

Wzrost wartości RevPAR w Hiszpanii wniósł 9,5% (75,5 euro, bez VAT) przy wzroście frekwencji o 2 punkty procentowe (76,6 %) i podniesieniu średnich cen noclegów o 6,7% (98,6 euro). Feria de Seville, odbywająca się między 5 i 12 , umożliwiła podniesienie średnich cen noclegów o 31,1%, co pozwoliło na uzyskanie wzrostu wartości RevPAR o 29,2% mimo spadku frekwencji o 0,2 punktu procentowego. Koncert Boba Dylana, 7-go maja w Walencji, tłumaczy wzrost RevPAR w tym mieście w maju o 21,4% i frekwencję wyższą o 3,3 punktu. W Madrycie wartość RevPAR wzrosła o 19% dzięki wzrostowi średnich cen o 16,7% i frekwencji wyższej o 1,5 punktu procentowego. W Polsce wartość RevPAR wzrosła o 7,2% (54,1 euro, bez VAT) przy znacznym wzroście frekwencji (+4,7 punktu), podczas gdy ceny pozostały praktycznie na tym samym poziomie (+0,7%). Luksemburg także uzyskał wzrost RevPAR o 7,2% (115,7 euro, bez VAT) przy wzroście frekwencji o 2,6 punktu i średnich cenach wyższych o 3,8%. Wzrosły wyraźnie  ceny w Republice Czeskiej (+7,1%), co pozwoliło na uzyskanie wzrostu wartości RevPAR o 5,3% pomimo spadku frekwencji o 1,3 punktu procentowego. Podobnie wyglądała sytuacja w Grecji, gdzie ceny wzrosły o 7,2% umożliwiając wzrost wartości RevPAR o 2,9% (81,7 euro, bez VAT) pomimo spadku frekwencji o 3,2 punktu.

W Portugalii, gdzie frekwencja obniżyła się o 1,3 punktu procentowego, a ceny pozostały w zasadzie bez zmian (+0,7%), wzrost RevPAR wyniósł 2,3% (85,1 euro, bez VAT).

W Zjednoczonym Królestwie przy stabilnym poziomie cen (+0,5%) i niewielkim spadku frekwencji (- 0,5 punktu), wartość RevPAR (83,7 funta, bez VAT) obniżyła się o 0,1%. Jedynie hotele wyższych kategorii dzięki podniesieniu cen o 1,1% uzyskały niewielki wzrost RevPAR. Podobnie wygląda sytuacja we Francji, Wartość RevPAR (67,3 euro) praktycznie nie zmieniła się (- 0,1%) przy  spadku frekwencji o 1,2 punktu procentowego i wzroście średnich cen noclegów o 1,6%. W Holandii frekwencja była niższa o 1,9 punktu i przy przy stabilnych cenach (+0,3%) odnotowano spadek wartości RevPAR o 2% (106,7 euro, bez VAT).

Frekwencja w hotelach Łotwy obniżyła się o 3,3 punktu, co spowodowało spadek wartości RevPAR o 3% (56 euro, bez VAT) pomimo niewielkiego wzrostu średnich cen noclegów (+1,1%). Ostatnie miejsce zajmują Włochy, gdzie wartość RevPAR obniżyła się o 10,3%  (wynosząc 85,2 euro, bez VAT). Średnie ceny obniżono tu o 8,8%, a spadek frekwencji wyniósł 1,3 punktu procentowego. Jedynie hotele wyższych kategorii podniosły ceny o 5,9%.

Raport MKG Hospitality za maj 2019

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij