Hotele w Europie, raport MKG za kwiecień 2019

04.07.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Kwiecień był dobrym miesiącem dla hotelarzy naszego kontynentu. Wzrost wartości RevPAR wyniósł średnio 5,3%. Najlepsze wyniki osiągnęły hotele 3* ze wzrostem wartości RevPAR o 4,7% przy stabilnym wzroście cen (+2,7%) oraz frekwencji (+1,4 punktu procentowego).

Trend od początku roku jest nadal pozytywny ze wzrostem RevPAR o 2,4%, wzrostem średnich cen noclegów o 2,1% i stabilną frekwencją (+0,2 punktu). W rankingu wzrostu RevPAR prowadzą  hotele 3* (+3,3%). Koleje wyniki uzyskały hotele 4* (+2,3%), hotele 2* (2,1%) i 5* (+1,2%).

Imponujące wyniki uzyskała Austria ze wzrostem wartości RevPAR 18,2% . Po kilku miesiącach utrzymywania stałego poziomu średnich cen hotelarze tego kraju podnieśli je, podobnie jak w marcu o 14,7 %. Frekwencja wzrosła o dalsze 2,5 punktu, osiągając wartość 82,5 %. Należy jednak wspomnieć, że hotele średniej klasy odnotowały w kwietniu niewielki (0,5 punktu) spadek frekwencji. Kwiecień był korzystnym miesiącem dla rynku hotelowego Wiednia. Znaczenie miały także atrakcyjne koncerty i maraton w stolicy Austrii. Międzynarodowy Kongres Terapii Wątroby, od 10 do 14 kwietnia, ściągnął także wielu odwiedzających. Holandia po kilku słabszych miesiącach  powróciła na ścieżkę rozwoju. Spadek średnich cen w marcu został zahamowany i w kwietniu ceny wzrosły o 5,1%, co umożliwiło wzrost wartości RevPAR o 6 %. Nastąpił też niewielki wzrost frekwencji o 0,7 punktu procentowego.

Duży postęp osiągnęła Francja z największym wzrostem frekwencji wynoszącym 2,8 punktu (71,5 %). Wzrost RevPAR 4,1 %. Hotelarze byli ostrożni utrzymując średnie ceny noclegów na poziomie zachęcającym turystów do podróży w okresie ferii wiosennych. Tutaj także kongresy takie jak – medycyny ogólnej ( 4 - 6 kwietnia) oraz targi profesjonalne, takie jak Produrable, ściągnęły wielu turystów biznesowych do Ile de France.

Węgry, Luksemburg, Portugalia, Republika Czeska, Grecja i Włochy osiągnęły niewielki wzrosty wskaźników mimo zróżnicowanych wyników w zakresie frekwencji i średnich cen noclegów. W kwietniu nastąpił wzrost przyjazdów do Grecji powodujący podniesienie się poziomu frekwencji o 2,8 punktu, do wartości 65,6 %. Początek roku był mało dynamiczny a obecnie wartość RevPAR w Grecji wzrosła o 3,3%, przy niewielkim obniżeniu cen o 1,1 %. Luksemburg także odnotował wzrost frekwencji o 2,7 punktu do wartości 78.4 %. Ceny były stabilne (+ 0,3 punktu), co w wyniku rosnących od 11 miesięcy średnich cen noclegów umożliwiło wzrost wartości RevPAR  o 3,9 %. W Republice Czeskiej frekwencja wzrosłą o 1,3 punktu (77,1 %), ceny o 1,8 % co umożliwiło osiągnięcie wzrostu RevPAR o 3,6 %. Włochy uzyskały wzrost frekwencji o 0,9 punktu,  co przy wzroście średnich cen noclegów o 1,7 % spowodowało wzrost RevPAR o 3 %.

Kolejne kraje utrzymały poziom swoich dochodów przez podniesienie cen. Węgry straciły 1,6 punktu frekwencji w swoich hotelach (80, 3%), podnosząc średnie ceny noclegów o 6 %, co stanowi jeden z najwyższych wzrostów cen w Europie. Wartość RevPAR wzrosła w kwietniu o 3, 9 %.

Podobna jest sytuacja Portugalii, gdzie frekwencja jest stabilna (- 0,3 punktu), przy wzroście cen o 4,1 %, wartość RevPAR o 3, 7 %. W Hiszpanii frekwencja obniżyła się o 1,2 punktu (73,5 %) ale wzrost średnich cen noclegów o 2,5 % umożliwił utrzymanie wzrostu RevPAR o 0,9 %. Hotele niższych kategorii uzyskały wzrost frekwencji o 2 punkty, podczas gdy hotele kategorii średnich obniżyły frekwencję o 1,8 punktu. Podobnie wyglądała sytuacja w hotelach wyższych kategorii  (- 1,7 punktu). Największy spadek wartości RevPAR odnotował Madryt (12,3 %).

W Niemczech ceny podniesiono o 4,3 %, podczas gdy frekwencja obniżyła się o 1,8 punktu (69,7 %). Wartość RevPAR wzrosła o 1,7 %. Spadek frekwencji dotyczył wszystkich kategorii hoteli – 2,6  punktu dla hoteli średniej klasy, 1,6 punktu dla hoteli niższej kategorii i 0,1 punktu dla hoteli drogich. Nie najlepsze wyniki odnotowano w Wielkiej Brytanii, gdzie frekwencja obniżyła się o 0,4 punktu, pomimo niewielkiego spadku cen ( - 0.2 %). Wartość RevPAR obniżyła się o 0, 7 %.

Spadek RevPAR dotyczył wszystkich kategorii hoteli. Frekwencja była nieznacznie wyższa (+0,1 punktu) w hotelach droższych, obniżyła się w hotelach niskich kategorii (- 0,5 punktu) i  w hotelach średnich o 0,2 punktu. Wartość RevPAR w Polsce i na Łotwie obniżyła się odpowiednio o  2,3 % i 4,2 %. Frekwencja w Polsce obniżyła się o 1,7 punktu zaś na Łotwie o 3,4 punktu. Średnie ceny pozostały stabilne (+0,6 % na Łotwie i +0,1 5 w Polsce). Hotelarze belgijscy obniżyli swoje średniej ceny o 8,1 % pomimo niewielkiej poprawy frekwencji (+1,9 punktu). Wartość RevPAR  obniżyła się o 5,9 %. Frekwencja obniżyła się w Antwerpii, wzrosła zaś w Brukseli, Gandawie i Liege. Frekwencja we wszystkich kategoriach wzrosła. Pozytywne wyniki kwietnia wskazują na korzystny rozwój sytuacji w nadchodzących tygodniach i miesiącach.

Raport MKG Hospitality za kwiecień 2019

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij