Hotele w Europie, Raport MKG za listopad 2018

09.01.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Poza nielicznymi przypadkami, od czerwca 2018 roku kontynuowany jest pozytywny trend w hotelarstwie Europy. Frekwencja wzrosła o 1,2 punktu procentowego, w porównaniu do listopada 2017 roku i o 1 punkt procentowy w porównaniu z okresem od stycznia do listopada. Wartość wskaźnika RevPAR w listopadzie wzrosła o 4,5%, a od początku roku o 4,1%. Podobnie wygląda sytuacja w zakresie średniej ceny noclegów, które wzrosły o 2,7% w listopadzie i o 2,7% od początku roku.

Najlepsze wyniki odnotowały hotele 5*, uzyskując wzrost wartości RevPAR o 7,4%, przy wzroście frekwencji o 1,4 punktu procentowego i średnich cen noclegów o 5,2%. Hotele 3* miały frekwencję wyższą o 1,5 punktu procentowego i wzrost cen o 3,3 %, co spowodowało wzrost wartości RevPAR w tej kategorii hoteli o 5,5%. Hotele 2* i 4*  także uzyskały wzrost RevPAR odpowiednio o 4,5% i 3,5%. 

Liderem jest nadal Austria ze wzrostem frekwencji o 8,3% punktu procentowego i średniej ceny noclegów o 11,5%, co umożliwiło wzrost wartości RevPAR o 24,2% - do 78,6 euro (bez VAT). Jarmark świąteczny, początek karnawału i Festiwal Sztuki Współczesnej tylko częściowo wyjaśniają pozytywne wyniki hoteli od początku roku szkolnego we wrześniu do listopada. Salzburg odnotował wzrost wartości RevPAR o 20%, a Wiedeń o 6,4%.

Wzrost wartości RevPAR na Łotwie wyniósł 15,8%, osiągając 38,9 euro (bez VAT). Średnia cena noclegu wzrosła tam o 9,9,%, zaś frekwencja o 3,3 punktu. Ten bałtycki kraj miał wzrost RevPAR w październiku o 8,1% i od początku 2018 roku uzyskuje coraz lepsze wyniki.

Belgia utrzymuje dobre tempo wzrostu RevPAR, uzyskując w listopadzie wynik +11% (87, 2 euro), dzięki wzrostowi cen o 5,4% oraz frekwencji wyższej o 4 punkty procentowe. Hotele wysokiej kategorii, ekonomicznej i średniej uzyskały wzrost RevPAR odpowiednio o 12,7%, 10%, 9,6%. Bruksela (99,9 euro) i Gandawa (98,4 euro) uzyskały wzrost wartości RevPAR o 13,5% i 6,2%, podczas gdy wartość ta obniżyła się w Antwerpii (- 5,6 %) i w Liege (- 1,7%). 

Wartość  RevPAR w Luksemburgu wzrosła o 10,6 %, wynosząc 123,2 euro, dzięki wzrostowi średnich cen noclegów o 8% i wyższemu niż średnia europejska wzrostowi frekwencji o 1,9 %.

Węgry to ostatni kraj z dwucyfrowym wzrostem  wartości RevPAR w listopadzie wynoszącym 10,4% (53,8 euro). W okresie liczonym od początku roku 2018, jest to trzeci kraj pod względem wzrostu cen, (po Austrii +9,9% i Łotwie +9,9%). Średnia cena noclegu wzrosła tu o 6,4 % a frekwencja o 2,7 punktu procentowego. 

Portugalia, gdzie wyniki były dość słabe, w październiku odzyskuje dobrą kondycję, odnotowując wzrost wartości RevPAR o 7,7% (49,6 euro bez VAT) ze znacznym wzrostem frekwencji (+3,6 punktu procentowego) oraz niewielkim wzrostem średniej ceny noclegu (+1,9%). Lizbona miała wzrost wartości  RevPAR o 1,9%, zaś Porto uzyskało dwucyfrowy wynik 13,4%. 

Włochy i Hiszpania odnotowały wzrost wartości RevPAR odpowiednio o 7,4% i 7,2%.

Bolonia pobiła rekord wzrostu wartości RevPAR, z wynikiem +48.8%, uzyskawszy wartość 82,5 euro (bez VAT). Rzym uzyskał wzrost RevPAR o 9,5% (76,5 euro). Wzrost w Bilbao wyniósł blisko 30%, w Saragossie 23%, w Barcelonie 19,3 % i w Sewilli 19,2%. Palma de Mallorca i Walencja pozostały w tyle ze spadkiem wartości RevPAR odpowiednio o 13,1% i 4,2%. Wyniki hoteli francuskich pozostają stabilne.

Niemcy odnotowały wzrost wartości RevPAR o 4,1% (71,7 euro). Najwyższy wzrost (+5,8%, 60,5 euro) uzyskały hotele kategorii ekonomicznej. Dalej kolejno hotele kategorii średniej (+4,8, 66,1 euro) i wysokiej (+2,6, 96,6 euro). Najlepsze wyniki osiągnęły Norymberga (RevPAR +23,9) oraz Drezno (RevPAR +10,9). 

Grecja i Wielka Brytania uzyskały wyniki pozytywne lecz nieco słabsze od innych krajów kontynentu. W Grecji wartość RevPAR wzrosła o 2%, w porównaniu z listopadem 2017 roku, osiągając  63,2 euro, wyłącznie dzięki wzrostowi średniej ceny noclegu o 8 %, ponieważ frekwencja zmniejszyła się o 3,5 punktu procentowego. Wielka Brytania odnotowała skromny wzrost RevPAR o 1,7% (84,7 euro), w wyniku stabilizacji frekwencji (0,6 punktu procentowego) oraz średniej ceny noclegu (+1%). Wyniki hoteli wyższej kategorii wzrosły o 2,3%, kategorii ekonomicznej o 1,4% i kategorii średniej o 1,1%. Wzrost wartości RevPAR w hotelach czeskich powstał wyłącznie dzięki wzrostowi średniej ceny noclegu o 3,1%, bo frekwencja obniżyła się o 1,6 punktu procentowego.

Wzrost wartości RevPAR w Polsce wyniósł 0,3% przy stabilnych cenach i frekwencji wyższej o 0,2 punktu procentowego. Wartość RevPAR hoteli holenderskich obniżyła się w listopadzie o 0,4%, pozostając nadal trzecią z najwyższych w Europie (88,4 euro bez VAT). Na wynik ten wpłynęły hotele średniej kategorii, wykazując spadek wartości RevPAR o 3%, na skutek frekwencji niższej o 1 punkt procentowy i średniej ceny noclegu obniżonej o 1,8%. Hotele kategorii ekonomicznej i wysokiej pozostały stabilne lecz nie mogło to poprawić ogólnego wyniku. Wartość RevPAR w Amsterdamie obniżyła się o 3,8%, podczas gdy Eindhoven, Utrecht, Rotterdam i Haga uzyskały niewielkie wzrosty.

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij