Ceny w hotelach w 2011 roku

27.01.2011
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Jak donoszą wyniki sondażu miesięcznika Hotelarstwo w ubiegłym roku średnia realizowana cena uzyskiwana za pokój dwuosobowy w statystycznym hotelu w Polsce oscylowała na poziomie niewiele wyższym niż 130 zł*. Gdzie autorzy sondy podkreślają, że chodzi o „hotel statystyczny”.

Rokowania na rok 2011 nie napawają optymizmem hotelarzy. Wedle szacunków średnia realna cena uzyskiwana ze sprzedaży pokoi nie wzrośnie w sposób znaczący. Oczywiście tegoroczna prezydencja Polski w UE powinna wpłynąć na zwiększenie wykorzystania pokoi w hotelach i wyższe ceny, jednak będzie to dotyczyło tylko części rynku, poszczególnych miast, czy regionów. Druga, większa część rynku noclegowego będzie ciągnęła średnią w dół, bo miejsc noclegowych przybywa, rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny, a podstawowym środkiem podejmowanym przez hotelarzy, by zaradzić niskiej frekwencji pozostają obniżki cen noclegów.
 
Obecnie w Polsce hotele stanowią tylko ok. 20 proc. rynku miejsc noclegowych i nawet jeśli generują prawie połowę przy­chodów sektora, to i tak nie one, ale inne obiekty i szara strefa decydują o cenach, czyli „ciągną” je w dół. Większość hoteli działa poza dużymi miastami i tam konkuruje z bazą nieskategoryzowaną (w tym szarą strefą). Np. hotele o standardzie 2, czy nawet 3 gwiazdek konkurują z pokojami indywidualnymi w hostelach. Ponieważ ta właśnie baza stanowi po­zostałe 80 proc. rynku noclegowego w Polsce, to ona „ciągnie” średnie ceny w dół. Natomiast duże, komfortowe hotele sieciowe, działają w Polsce przede wszystkim w dużych miastach, niemal jako samoistne światowe wyspy, konkurują głównie między sobą i swoimi niezrzeszonymi odpowiednikami.

Perspektywy na rok 2012 przedstawiają się już nieco lepiej, gdy wraz z dodatkowym napływem przyjazdu gości na Euro 2012, średnie ceny powinny wzrosnąć w sposób bardziej wyraźny. Jednak na pewno nie w sposób skokowy, o 20, czy nawet 10 proc. Zatem w perspektywie najbliższych lat nie ma co liczyć na wyraźny/skokowy wzrost cen.  
 
Kryzys wymusił na hotelach szukanie oszczędności i na pewno bieżący rok będzie dla hotelarzy rokiem poszukiwania dróg jak najbardziej efektywnego działania, jednak rezultaty będą widoczne po pewnym czasie. Jednocześnie z dążeniem do poprawienia frekwencji i przychodów (Revenue Management) wyraźnie widoczne jest dążenie do zmniejszenia kosztów funkcjonowania. W tym roku więcej hoteli zacznie funkcjonować w ramach grup markowych – polskich i zagranicznych – głównie w oparciu o umowy franczyzowe.
 
W Polsce na zasadach franczyzowych funkcjonuje obecnie ok. 2 proc. hoteli – na świecie odsetek ten wynosi ok. 65 proc. Wzrost liczby hoteli funkcjonujących w ramach sieci jest istotny, ponieważ w krajach, w których takich obiektów jest więcej, łatwiej jest utrzymywać wyższe średnie ceny noclegów. Rynek na którym, tak jak w Polsce gdzie ponad 80 proc. hoteli, to obiekty indywidualne, temu nie sprzyja. Więcej o cenach w hotelach w styczniowym wydaniu "Hotelarstwa".

*ceny noclegów w obiektach nieskategoryzowanych za raportem serwisu szybko.pl i firmę Expander z wiosny 2010 r., ceny pokoi w hotelach wg sondażu miesięcznika „Hotelarstwo” przeprowadzonego w listopadzie/grudniu 2010 r.
 
Źródło: www.e-hotelarstwo.com

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij