Polskie hotelarstwo w 2011

19.02.2011
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

W lutowym numerze miesięcznika Polish Market ukazał sie artykuł przewodniczącego Komisji Rewizyjnej IGHP na temat polskiego hotelarstwa w 2011 roku, który prezentujemy Państwu poniżej w wersji polskiej i angielskiej.

 
"Turystyka jest jednym z dynamiczniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Zdaniem Wiceprezesa Instytutu Turystyki w Warszawie dr Krzysztofa Łopacińskiego, przychody gospodarki turystycznej, równe wszystkim wydatkom turystycznym, wzrosły w 2010 roku o 6,4 %, przekraczając 75 mldPLN, co stanowi ca 5,5 % PKB. Zgodnie z rządowym dokumentem „Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku” znaczenie gospodarcze tej branży będzie nadal rosło. Nowym impulsem rozwoju stanie się z pewnością organizacja European Football Championship Euro 2012.
 
Jednym z najważniejszych materialnych czynników wpływających na osiągnięcie tej dynamiki jest rozwój obiektów infrastruktury turystycznej, w tym szczególnie bazy noclegowej. Liczy ona obecnie ca 7 tysięcy obiektów, posiadających ponad 600 tysięcy miejsc, z czego 400 tysięcy miejsc całorocznych. Ponad 1/3 obiektów zlokalizowana jest w południowej Polsce, w województwach dolnośląskim, opolskim, śląskim, małopolskim i podkarpackim zaś prawie 1/4 na Pomorzu. Związane jest to z koncentracją na tych obszarach walorów turystycznych oraz ważnymi ośrodkami miejskimi – Krakowem, Trójmiastem (Gdańsk, Sopot, Gdynia), Wrocławiem. Po okresie rozwoju hotelarstwa wielkomiejskiego, obejmującego poza wskazanymi ośrodkami także Warszawę i Poznań, widoczne jest obecnie przesunięcie inwestycji hotelarskich do mniejszych ośrodków miejskich i obszarów turystycznych.
 
Prowadzenie działalności w zakresie usług noclegowych wymaga w Polsce uzyskania wpisu w rejestrze prowadzonym przez marszałków województw oraz urzędy miast i gmin. Marszałkowie, potwierdzając spełnienie minimalnych wymagań w zakresie standardu obiektu i jego wyposażenia oraz jakości usług, zaliczają obiekty do odpowiednich rodzajów (hotele, motele, pensjonaty, schroniska, schroniska młodzieżowe, campingi) i nadają im kategorie (oznaczane gwiazdkami lub cyframi rzymskimi). W ewidencjach prowadzonych przez urzędy miast i gmin rejestrowane są pozostałe obiekty noclegowe, które muszą spełniać jedynie odpowiednie wymogi bezpieczeństwa budowlanego, pożarowego i sanitarnego, nie posiadające kategorii – ośrodki wypoczynkowe i wczasowe, pokoje gościnne, obiekty uzdrowiskowe, agroturystyczne, ośrodki wypoczynku niedzielnego.
Największe znaczenie dla rynku turystycznego i jego rozwoju. mają hotele, rozpoznawalne przez turystów na całym świecie. Od 2000 roku ilość ich w Polsce wzrosła ponad dwukrotnie – obecnie jest ich 1950. Największy wzrost ilościowy nastąpił w grupie obiektów 2* i 3*, które odgrywają podstawową rolę na polskim rynku turystycznym. Spadek ilości hoteli 1* związany jest z podwyższaniem standardu usług. Ośmiokrotnie zwiększyła się ilość hoteli 5*.
 
Na polskim rynku obecne są najważniejsze światowe sieci hotelarskie. Największe znaczenie mają marki [brandy] należące do ACCOR, będący inwestorem branżowym w giełdowej spółce ORBIS, posiadającej obecnie 57 hoteli – Mercure (12), Novotel (10), Ibis (10), Etyap (8) i Sofitel (3). Zwiększa się znaczenie sieci RADISSON SAS, STARWOOD (Sheraton, Westin), HOLIDAY INN, SOCIETE DE LOUVRE/ENVERGURE (Campanile**, Premiere Classe*), BEST WESTERN, B&B, SCANDIC. Dynamicznie rozwija się sieć hoteli QUBUS. Obecne są także MARRIOTT, InterContinental, Le Royal Meridien, HILTON. Do Polski wkraczają kolejni wielcy uczestnicy światowego rynku hotelarskiego: Wyndham Hotel Group (SUPER 8), Steigenberger (InterCity Hotel, Motel One), Choince Hotels International (Quality).
 
Rozwijają się firmy hotelarskie o rodzimym kapitale – GROMADA, INTERFERIE, GEOVITA, PUHiT, Hotele Diament, PTTK, Grupa Hotelowa WAM, GOŁĘBIEWSKI, Hotele Vivaldi, Hotel 500, ELBEST. Obecne są także, często po prywatyzacji, firmy które zdobywały swoje miejsce na rynku w latach 70-tych ubiegłego wieku jako przedsiębiorstwa państwowe – Hotele Warszawskie SYRENA, Przedsiębiorstwo Turystyczne ŁÓDŹ, Przedsiębiorstwo Turystyczne KARKONOSZE w Jeleniej Górze, Przedsiębiorstwo Usługowo-Turystyczne PRZYMORZE w Słupsku, CENTRUM MAZUR w Giżycku – i nadal skutecznie konkurują z nowymi firmami. Rośnie znaczenie krajowych grup rezerwacyjnych STAR HOTEL (50 hoteli ekonomicznych 1* - 3*) i POLISH PRESTIGE HOTELS (37 hoteli 3* - 4*). Widoczne są polskie inwestycje za granicami – GROMADA posiada obiekty w Berlinie i Kapsztadzie, ORBIS zarządza Novotelem w Wilnie.
 
Branża hotelarska liczy wraz z gastronomią ponad 100 tysięcy zarejestrowanych przedsiębiorstw, w większości prowadzonych przez osoby fizyczne. To rozdrobnienie powoduje, że brak jest wiarygodnych danych dotyczących efektywności ekonomicznej prowadzenia działalności. Według danych statystycznych uzyskanych przez GUS od 282 największych przedsiębiorstw branży, w okresie I – IX.2010 roku uzyskały one zysk netto [net financial result] w wysokości 420 mln PLN (wzrost o 98 mln PLN w stosunku do roku poprzedniego) i rentowność netto przychodów [profitability rate of net turnover] na poziomie 6,7% (rok wcześniej 5,5%). Biorąc pod uwagę, że wykorzystanie pokoi hotelowych osiągnęło w tym okresie 45,9% (39,3% w całym 2009 roku), prognozowany rozwój ruchu turystycznego stanowi dobrą zapowiedź dla całej branży.

Kategoria 2000 2005 01.2011
5* 6 16 47
4* 40 66 176
3* 333 458 876
2* 285 421 638
1* 260 151 214
razem 924 1112 1951

Hotele *****

Bydgoszcz: BOHEMA; Gdańsk: DWÓR GDAŃSKI, HILTON, PODEWILS, RADISSON BLU HOTEL; Katowice: BEST WESTERN PREMIER KATOWICE, MONOPOL; Kołobrzeg: AQUARIUS SPA, Kraków: COPERNICUS, CROWN PIAST HOTEL, DWÓR KOŚCIUSZKO, GRAND, GRÓDEK, NIEBIESKI – ART HOTEL & SPA, SHERATON KRAKÓW HOTEL, STARY, SYMPOZJUM, HOLIDAY INN KRAKÓW, RADISSON SAS; Ostróda: HOTEL SPA DR IRENA ERIS WZGÓRZA DYLEWSKIE; Poznań: SHERATON POZNAŃ HOTEL; Pyrzowice: DE SILVA; Sopot: REZYDENT, SHERATON, SOFITEL GRAND SOPOT; Szczawnica: MODRZEWIE PARKHOTEL Tychy: PIRAMIDA; Ustroń: BELWEDER; Warszawa: HILTON WARSAW & CONVENTION CENTER, VICTORIA, INTERCONTINENTAL WARSZAWA, LE REGINA, MARRIOTT, RADISSON SAS CENTRUM HOTEL, RIALTO, ROYAL MERIDIEN BRISTOL, SHERATON WARSAW HOTEL & TOWERS, THE WESTIN WARSAW; Wrocław: MONOPOL, PLATINUM PALACE, RADISSON BLU HOTEL, SOFITEL WROCŁAW, THE GRANARY LA SUITE HOTEL WROCŁAW; Krynica Zdrój: PREZYDENT; Zabrze: ALPEX;Zakopane: LITWOR, VILLA MARILOR.
 
Jednym z fundamentów, na jakich rozwija się polskie hotelarstwo, to polscy hotelarze. Wszechstronnie wykształceni w technikach hotelarskich i gastronomicznych oraz wyższych uczelniach, pracują w obiektach całej Europy, coraz częściej także na stanowiskach kierowniczych. Obecni są także na najważniejszych spotkaniach branżowych, takich jak berlińskie International Hotel Investment Forum. Efektem tego jest stałe, oparte na zdobywanym doświadczeniu pracowników, podwyższanie jakości usług w polskich obiektach".
 
Source:
- Instytut Turystyki w Warszawie – www.intur.com.pl
- Aktualny oficjalny wykaz hoteli i nadanych kategorii– http://turystyka.crz.mg.gov.pl
- Biuletyn Statystyczny 12/2010, GUS Warszawa, 2011, tabl. 28 i 64.
 
Janusz Turakiewicz

Pliki do pobrania:

Polish hotel industry (.pdf)

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij