Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego

Wiadomości ze świata

Hotele w Europie, sierpień 2017 - RAPORT MKG

03-10-2017

Po dobrych wynikach w lipcu, hotele europejskie kontynuują dobrą passę w sierpniu. Wyniki  poprawiły się we wszystkich kategoriach, w niektórych krajach osiągając imponujące wartości. Szczególnie pozytywny trend daje się zauważyć w hotelach sieciowych we wszystkich krajach kontynentu. Odnotowały one wszędzie wzrost wartości RevPAR o 3%.

 

Ogólnie wartość RevPAR wzrosła w stosunku do ubiegłego roku o 8,5%, dzięki czemu uzyskano wzrost w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy bieżącego roku o 5,7%. Po bardziej zrównoważonym  wzroście w roku 2016, rok 2017 wskazuje na objawy zdecydowanej i silnej poprawy wyników branży hotelarskiej Europy.

Wszystkie kategorie hoteli poprawiły swoje wyniki w sierpniu w podobnym stopniu (wzrost RevPAR między +7% a +10,5%). Hotele 5* odnotowały najwyższy wzrost, co wskazuje na zwiększający się popyt, przy stosunkowo niewielkim wzroście podaży, w ciągu ostatnich lat.

Na tle ogólnego wzrostu zauważyć można różnice trendów w poszczególnych krajach.

W tym miesiącu najlepsze wyniki osiągnęły Belgia i Węgry (wzrost wartości RevPAR odpowiednio o 18,2% i 18,7%) uzyskując wyniki za osiem miesięcy bieżącego roku +12%.

Kraje te różnią się jednak źródłami dochodów swoich hoteli. Belgia utrzymuje stabilne ceny noclegów (+1,3%) uzyskując poważny wzrost frekwencji w stosunku do słabych wyników sierpnia 2016 roku ( +9.9 punktu procentowego, co nadal nie pozwoliło na osiągnięcie wyniku z 2015 roku). Węgry natomiast, znacznie podniosły średnie ceny noclegów (dzięki organizacji muzycznych i sportowych wydarzeń takich jak Sziget) przy niewielkim spadku frekwencji (- 1,5 punktu procentowego).

Te dwa wyjątkowe przypadki nie mogą przesłonić sierpniowych sukcesów wielu innych krajów Europy. Przodujące kraje kontynentu Grecja, Holandia, Luksemburg i Francja (w nieco mniejszym stopniu) odnotowały wzrost wartości RevPAR w granicach 10. W Holandii, Francji i w Luksemburgu przyczyną uzyskania tego wyniku był, przede wszystkim, wzrost frekwencji, podczas gdy w Grecji wynika on raczej z podniesienia średniej ceny noclegu.

Portugalia kontynuuje pozytywny trend uzyskując w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku wzrost RevPAR o 17%. Wynika to z gwałtownego wzrostu średniej ceny noclegu ( +10,9% w tym miesiącu i +13,1% od początku roku) bez wzrostu frekwencji (- 0,9 punktu procentowego).    Kolejnym pozytywnym przykładem jest Polska, gdzie dzięki efektowi kumulacji wzrostu frekwencji i średniej ceny noclegu wzrost wartości RevPAR wyniósł 7,3%. W skali ośmiu miesięcy roku daje to średni wzrost o 3,3%, co nie jest złym wynikiem ponieważ porównuje się go do bogatego w wydarzenia w Polsce roku 2016. Wrocław był wtedy europejską stolicą kultury i odbywały się Światowe Spotkania Młodzieży w Krakowie.

Kilka krajów uzyskało słabsze wyniki. Dotyczy to Austrii, Wielkiej Brytanii i Łotwy, co dowodzi, że sierpień jest typowym miesiącem wakacyjnej turystyki letniej. Włochy i Hiszpania uzyskały, korzystając z sezonu letniego,  odpowiednio wzrost RevPAR o 5,4% i 6,5%. Zaznaczyć trzeba, że Hiszpania odnotowała pierwszy od lat niewielki spadek frekwencji (-0,8 punktu procentowego) przy jednoczesnym wyraźnym wzroście cen o o 7,6%. Niemcy poprawiły swój wynik o 5,9% w tym miesiącu, jednak ich wynik  +2,8% w ciągu ośmiu miesięcy roku pozostaje poniżej średniej kontynentu.

Ogólnie nastąpiła poprawa wyników ekonomicznych hoteli we wszystkich krajach Europy. Nie wszędzie wzrosła frekwencja, lecz wzrost średniej ceny noclegów pozwolił na osiągnięcie pozytywnych wyników.

Pliki do pobrania

Raport MKG HOTREC - sierpień 2017

Targi

W środku sezonu pomyśl o TT Warsaw

Rozpoczął się szczyt wakacyjnych wyjazdów, a firma MT Targi Polska, organizator 24. Międzynarodowych Targów Turystycznych TT Warsaw, już mobilizuje siły na listopad i zaprasza przedstawicieli sektora turystycznego do udziału w tym ważnym wydarzeniu.    

Przygotowania do Targów WorldHotel

Jesienią odbędą się 9. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel.    

Partnerzy Medialni

www.hotelprofit.pl
www.e-hotelarz.pl
www.horeca.pl
www.rynekpodrozy.com.pl
www.horecanet.pl
www.pbtv.pl/kontakt.html
www.horecainfo.pl
www.świathoteli.pl

Partnerzy Merytoryczni

www.mg.gov.pl
www.zlotystandard.info
www.pot.gov.pl
www.tpa-horwath.pl
www.worldhotel.pl
www.msport.gov.pl
Realizacja: Ideo
CMS Edito Powered by:
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
wszelkie prawa zastrzeżone