Hotele w Europie, lipiec 2019 - Raport MKG

10.10.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Hotelarze europejscy utrzymali stabilny poziom frekwencji i dochodów podczas pierwszego miesiąca letniego sezonu. Poza regionami nadmorskimi nie zanotowano jednak dwucyfrowego wzrostu wyników. Niektóre europejskie destynacje narzekały na overtourism, lecz dane nie potwierdzają tych obaw.

W Europie w 2019 roku odnotowano pozytywny trend wyrażający się wzrostem frekwencji o 0,8 punktu procentowego. Hotelarze uzyskali wzrost średnich cen noclegów o 1,6%, co przyniosło wzrost wartości RevPAR o 2,6%. Najwyższy wzrost frekwencji (+0,9 punktu), przy wzroście cen o 1,8%, zanotowały hotele 3*, uzyskując wzrost RevPAR o 3%. W hotelach 2*  wzrost frekwencji wyniósł 1,2 punktu, co przy wzroście cen o 1,2%, dało wzrost  RevPAR o 2,6%. Wzrost wartości RevPAR dla hoteli 4* wyniósł 2,9%, przy wzroście frekwencji o 0,7 punktu i niewielkim wzroście cen (+2%). W okresie od stycznia do lipca wartość RevPAR wzrosła o 3,6%. Tu także najwyższy wzrost odnotowały hotele 3* (+4,1%).

Hotelarze Luksemburga podnieśli o 16,6% średnie ceny noclegów (do 134,20 euro bez VAT), dzięki wysokiej liczbie przyjazdów biznesowych i turystycznych. Jest to jedyny dwucyfrowy wzrost, pomimo niewielkiego (-1,8 punktu) spadku frekwencji w porównaniu z lipcem 2018 roku (79,2%). Polska wróciła na drogę szybkiego wzrostu, ze wzrostem frekwencji o 2,4 punktu (76,1 %), co z połączeniu z 6% wzrostem cen umożliwiło wzrost wartości RevPAR o 9,6 % (50, 60 euro bez VAT). Trzecia z kolei była Austria ze wzrostem frekwencji o 2,2 punktu, połączonym z podniesieniem cen o 5,5 %, co dało wzrost  wartości RevPAR o 8,4 %, do 76,40 euro bez VAT.

Miesiąc święta narodowego Belgii (26 lipca) był korzystny dla hotelarzy: wartość RevPAR wzrosła o 6,7% (74,50 euro bez VAT) dzięki podniesieniu średnich cen o 5,6% i niewielkiemu wzrostowi frekwencji  (+0,8 punktu). Frekwencja w hotelach belgijskich utrzymała tendencję wzrostową od początku roku. Najlepsze wyniki osiągnęły Bruksela i Gandawa, podczas gdy Liege i Antwerpia odnotowały spadek zarówno pod względem frekwencji, jak i średnich cen noclegów. Włochy, jedna z czołowych destynacji turystyki letniej, zakończyły lipiec ze wzrostem  wartości RevPAR o 5, 8 % (95,90 euro bez VAT). Frekwencja nieznacznie wzrosła (+0,9 punktu). Najlepsze wyniki uzyskały hotele niższych kategorii, gdzie wzrost frekwencji wyniósł 3,6 punktu. Wszystkie regiony odnotowały wzrost wartości podstawowych wskaźników. Jedynie Rzym odnotował spadek frekwencji o 1 punkt procentowy.

Portugalia skorzystała z tego miesiąca wysokiego sezonu, uzyskując najwyższy wzrost frekwencji (+2 punkty)  - 84,7%. Towarzyszył temu wzrost cen o 1,1%, umożliwiający wzrost RevPAR o 3,5 %  (82,00 euro bez VAT). Hotele wyższych kategorii uzyskały wzrost frekwencji o 5 punktów, przy stabilnych cenach  (- 0,1%). Kolejny nadmorski kraj, Hiszpania, wykazał się wzrostem wartości RevPAR o 2%, przy frekwencji wyższej o 1,3 punktu i stabilnych cenach (+0,3%). Hotele niższych i najwyższych kategorii uzyskały wzrost RevPAR odpowiednio 3,7 % i 3,3 %. Obniżenie frekwencji odnotowała tylko Sewilla (-2,1 punktu) oraz Malaga (-3 punkty). Francja utrzymała pozytywny trend ze wzrostem RevPAR o 2 % (76, 90 euro bez VAT) w wyniku stabilnej frekwencji (+0,3 punktu) i wzrostowi cen o 1,6 %  (110, 60 euro bez VAT). Niemcy i Węgry uzyskały wzrost  RevPAR o 1,8 %. W przypadku Niemiec tłumaczy się to wzrostem frekwencji o 1,2 punktu (74,7%). Berlin, Frankfurt, Hamburg i Monachium odnotowały jednak niewielki spadek frekwencji. Niemniej jednak stabilny poziom cen (+0,1%) umożliwił uzyskanie wzrostu RevPAR do 63, 70 euro. Hotelarze węgierscy z kolei, musieli podnieść średnie ceny noclegów o 2,8 % (84,80 euro bez VAT), aby zrównoważyć spadek frekwencji o 0,8 punktu procentowego. Wreszcie z najniższym wzrostem w grupie Zjednoczone Królestwo uzyskało zaledwie 0,4% wzrost RevPAR (97 funtów) przy stabilnych średnich cenach noclegów (+0,1%) i frekwencji która wzrosła o 0,3  punktu (87,3 %). Hotele klasy ekonomicznej uzyskały wzrost frekwencji o 2,4 punktu, podczas gdy ceny obniżono o 1,3%. Hotele średnich i wyższych kategorii miały obniżoną frekwencję, lecz utrzymały poziom cen noclegów umożliwiający im nieznaczny wzrost  wartości RevPAR.

Frekwencja w Grecji obniżyła się 2,2 punktu, pozostała jednak na poziomie 86,3 %, tuż za Zjednoczonym Królestwem. Średnie ceny noclegów wzrosły tu o 2% (136,20 euro bez VAT) i były najwyższe w grupie. Wartość RevPAR obniżyła się o 0,6 %, do 117,50 euro i pozostała najwyższą wśród badanych europejskich krajów. Łotwa odnotowała spadek frekwencji o 5 punktów. Wyniosła ona jednak 82,9%, zaś ceny noclegów wzrosły o 4,3%, co spowodowało, że RevPAR obniżył się o 1,6% (65,90 Euro bez VAT). Frekwencja w Republice Czeskiej obniżyła się o 0,4 punktu (77,4%), pomimo obniżenia cen o 1,2%, co spowodowało obniżenie  wartości RevPAR o 1,7% do 54,10 euro bez VAT. Ostatnie miejsce w grupie zajęła Holandia z wynikami pełnymi sprzeczności. Przy wzroście frekwencji o 0,6 punktu (84,9 %) i średnich cenach niższych o 4,6% (114,60 Euro bez VAT), wartość RevPAR obniżyła się o 4% (97,20 euro bez VAT).

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij