Hotele w Europie, raport MKG za grudzień 2018

13.02.2019
  1. Strona główna
  2. Aktualności
  3. Szczegóły aktualności

Rok 2018 był w zasadzie pozytywny dla branży hotelarskiej Europy i pomimo słabszych wyników w maju zakończył się dobrze. Ogólnie w grudniu wzrost RevPar wyniósł 5,8% dzięki niewielkiemu wzrostowi frekwencji (+0,7 punktu procentowego) oraz podniesieniu średnich cen noclegów o 4,5% w porównaniu z grudniem 2017 roku. Pod względem frekwencji najlepiej wypadły hotele 3* ze wzrostem o 1,1 punktu procentowego i hotele 4*, gdzie frekwencja wzrosła o 1 punkt. Frekwencja w hotelach 2* wzrosła w stosunku do grudnia 2017 roku o 0,5 punktu.

Hotelarzom naszego kontynentu udało się w grudniu podnieść średnie ceny noclegów. Tu najlepszy wynik uzyskały hotele 4* (+5% z ceną 124,3 euro bez podatku). Dalej kolejno: hotele 5* ze wzrostem o 4,7% (200 euro), hotele 3* z cenami wyższymi o 4,1% (78,6 euro) i hotele 2*, gdzie średnie ceny noclegów wzrosły o 2,7%.

 

Najwyższy wzrost wartości RevPAR odnotowały hotele 4* (+ 6,6%). Dalej kolejno hotele 3* (+ 5,9%) i hotele 5*, gdzie wzrost wartości RevPAR wyniósł 5,3%. Wartość RevPAR w hotelach 2* wzrosła tylko o 3,5% ze względu na nieco niższą frekwencję. Bilans całego roku 2018 wypadł pozytywnie – frekwencja wzrosła ogólnie o 0,9 punktu procentowego, średnie ceny noclegów wzrosły o 2,8%, osiągając wartość 106,2%, co w sumie dało wzrost RevPAR o 4,1% (77,1 euro bez podatku).

 

Ogólnie najlepsze wskaźniki we wszystkich kategoriach uzyskała Austria, gdzie po krótkim zwolnieniu tempa na wiosnę, nastąpiła stała poprawa wyników od czerwca 2018 roku. Wartość RevPAR wzrosła o 21,1%, osiągając 95 euro dzięki wzrostowi frekwencji o 6,3 punktu procentowego oraz podniesieniu średnich cen noclegów o 11,8% do wysokości 115,7 euro bez podatku. Kraj ten zostawił daleko w tyle swojego rywala Węgry, który także uzyskał dwucyfrowy wzrost wartości RevPAR (+14%; 50,9 euro). Frekwencja wzrosła tu o 2,1 punktu procentowego, a średnie ceny o 7,6 % do 63,2 euro bez podatku. Kolejnym krajem jest Polska, gdzie wartość RevPAR wzrosła o 7,7% na skutek podniesienia średnich cen noclegów o 7,6%, podczas gdy frekwencja pozostała na tym samym poziomie (+0,1 punktu). Przodował Kraków, gdzie RevPAR wzrósł o 25,8% (225,3 PLN to jest około 52 euro bez podatku). Gorzej wypadła Warszawa, gdzie wartość RevPAR obniżyła się o 7,2% podobnie jak w Gdańsku (- 7,9%).

 

Republika Czeska i Włochy utrzymały się z podobnymi wynikam tuż za pierwszą trójką. Republika Czeska uzyskała wzrost RevPAR o 6,7% dzięki stabilnej frekwencji (+1,4 punktu) oraz wzrostowi średnich cen noclegów o 4,6%. Włochy natomiast uzyskały wzrost frekwencji o 1,7 punktu procentowego oraz podniosły średnie ceny o 3,3%, uzyskując 97,6 euro za nocleg. Najwyższy wzrost wartości RevPAR uzyskał Mediolan (+14.7 % - 70,1 euro bez VAT). Dobre wyniki osiągnęły także Turyn, Rzym i Wenecja, gorsze zaś Bolonia, Florencja i Neapol. Hotelarze Hiszpanii odnotowali wzrost RevPAR o 6,5 % (52 euro bez podatku) dzięki wzrostowi frekwencji o 2,2 punktu procentowego i średniej ceny noclegów o 2,6%. Najsłabsze wyniki osiągnęła Palma de Majorca.

 

Zjednoczone Królestwo uzyskało bardziej dynamiczny wzrost RevPAR niż w listopadzie (+6,3%; 66,2 funta) w wyniki wzrostu frekwencji o 2,2 punktu procentowego i średniej ceny noclegów, która wzrosła o 3,1%. Brytyjska stolica odnotowała wzrost RevPAR o 10,1% (99,8 funta), wyprzedzając inne miasta i regiony, które także wykazały wzrost poza Cardiff i Leeds – Bradftord.

 

W środku tabeli znalazły się Belgia i Luksemburg ze wzrostem RevPAR o 4,8% (71,1 euro). Wzrost ten uzyskano dzięki podniesieniu średniej ceny noclegów o 1,5% i wzrostowi frekwencji o 2,4 punktu procentowego. Najlepiej wypadły Bruksela i Gandawa, gorsze wyniki uzyskała Antwerpia i Liege. Luksemburg z kolei utrzymał wzrost średnich cen noclegów o 7% (127,8 euro), przy spadku frekwencji o 1,5 punktu.

 

Niemcy, które utrzymały frekwencję o 0,9 punktu wyższą, odnotowały wzrost średniej ceny noclegów o 2,8%, uzyskując RevPAR w wysokości 57,3 euro (+4,2). Doskonałe wyniki uzyskał Berlin (RevPAR +16,8%; 65,5 euro), podczas gdy znaczne słabiej wypadły Frankfurt, Hamburg, Stuttgart i Essen. Francja odzyskała tendencje wzrostu, ale wyniki tego miesiąca nie były imponujące. Frekwencja w hotelach Paryża obniżyła się o 3,6 punktu procentowego, przede wszystkim w hotelach najwyższych i najniższych kategorii.

 

Łotwa uzyskała wzrost RevPAR o 2,6% (36,6 euro) przy niewielkim wzroście cen noclegów (+2,5%) pomimo całkowicie stabilnej frekwencji. Holandia odnotowała wzrost RevPAR o 1,3% (70 euro) mimo niewielkiego spadku frekwencji (-0,4 punktu). Pomógł tu wzrost ceny noclegów o 1,9%. Portugalia pozostała ze stabilnym poziomem RevPAR (+1%; 39,5 euro) dzięki niewielkiemu wzrostowi frekwencji (+0,8 punktu), który nie ustrzegł hotelarzy od niewielkiego obniżenia średnich cen noclegów (- 0,4%).

 

Lizbona utrzymała niewielki wzrost RevPAR (0,8%), Porto obniżyło tę wartość o 3,7%. Grecja po raz pierwszy od kwietnia 2018 r. odnotowała obniżenie wartości RevPAR o – 0,4 % (do 49,4 euro). Mimo wzrostu średniej ceny noclegów o 4 %, obniżenie frekwencji o 2,4 punktu procentowego wpłynęło na taki wynik.

 

Rok 2018 zakończył się wzrostem wartości RevPAR we wszystkich krajach Europy.

 

Raport MKG 12.2018

 

Newsletter

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij